Gamificació

 

Teresa_Saborit-Escriptora-Gamificacio_projectes_literaris

 

En la meva presentació dic que sóc escriptora, narradora oral i especialista en gamificació de projectes literaris. En llegir-ho, molts em pregunten: «Gami… Què?» Per a tots aquests curiosos, avui una petita guia 😉

 

QUÈ ÉS LA GAMIFICACIÓ?

La paraula «gamificació» deriva de la paraula anglesa «game» (joc, en català). En resum, es tracta d’utilitzar dinàmiques pròpies de «jocs» en entorns que a priori no tenen res de lúdics.

Què és el que ens fa estar jugant durant hores sense despistar-nos? Per què ens passa el temps volant quan ens divertim? Com aconseguim estar focalitzats al cent per cent sense ni tan sols recordar-nos de mirar el mòbil? Aquestes són les preguntes que es fa la gamificació, per extreure’n les mecàniques bàsiques i després aplicar-les en entorns d’allò més variats: classes, grups de treball, empreses, psicologia,…

Jo l’aplico a projectes literaris… I vosaltres també podeu fer-ho!

 

LA GAMIFICACIÓ DE PROJECTES LITERARIS ÉS PER A VOSALTRES SI…

– Si teniu un esdeveniment o una commemoració literària i voleu commemorar l’efemèride d’una manera… «Diferent» (hehe).
– Si teniu un projecte literari entre mans i voleu augmentar-ne la visibilitat d’una forma original.
– Si sou una entitat vinculada al sector literari i voleu innovar amb una proposta única i irrepetible per ampliar la difusió de la vostra tasca.
– Si teniu una proposta educativa relacionada amb el món de la literatura, la lectura o l’escriptura i voleu donar-li un enfocament lúdic per augmentar la motivació dels alumnes. Qui ha dit que aprendre hagi de ser avorrit? 😉

En voleu alguns exemples?

 

EXEMPLES DE GAMIFICACIÓ DE PROJECTES LITERARIS

 

Gamificacio-Projectes_literaris-Teresa_Saborit-Creacio_escriptura-VullEscriure

  • La web d’escriptura VullEscriure.cat que vaig crear el 2012. Si us hi fixeu, us adonareu que és una web gamificada. El seu objectiu és incentivar la creació literària, però el seu enfocament és cent per cent lúdic: hi ha dinàmiques de treball en grup, reptes, recompenses,… Millor això que una classe magistral, no us sembla? 😉

Gamificacio-brossa-breakout-escaperoom-elsecretdelartista

  • Si hi ha un poeta conegut per trencar motlles, aquest és Joan Brossa. Digna hereva n’és la Fundació Joan Brossa, que en preserva la memòria. Hi podria haver major honor que col·laborar amb una entitat hiperactiva que se les empesca de totes les fórmules possibles per donar a conèixer l’obra del poeta? Per mostra, dos botons.
    • Primer botó: la jornada de creació poètica a les xarxes que vam organitzar el 2016 per commemorar el Dia Mundial de la Poesia, inspirats en el poemari «El dia a dia».
    • Segon botó: el breakout que hem organitzat aquest 2019 per commemorar el centenari de Joan Brossa, «Brossa breakout – El secret de l’artista»! Una activitat presencial «diferent» per a joves de 14 a 18 anys: una forma de donar a conèixer l’obra del poeta d’una forma lúdica i dinàmica en la qual els alumnes, mentre intenten trobar la clau per obrir la caixa d’un tresor, fan un recorregut per l’obra de Joan Brossa.
  • Una associació d’escriptors volia una activitat lúdica per promoure la interacció dels seus associats en diversos apartats de la seva web. Vam organitzar una gimcana literària virtual, en la qual els escriptors havien de visitar diverses seccions de la web de l’associació per poder trobar i resoldre tots els enigmes proposats. Els hauríeu d’haver vist buscant tots els secret ocults en les diverses pàgines! (hehe)

Vull_Escriure-Col-labora_Fundacio_Joan_Miro-Marato_tweetrelat-Hem_crescut_junts

Aquests són una petita mostra dels projectes en els que he col·laborat en els últims anys. Moltes gràcies a tots per la confiança! La llista podria ser molt més llarga (des d’aquí una abraçada immensa als organitzadors del projectes que no he esmentat!), però crec que aquests exemples són més que suficients per començar a descobrir el potencial de la gamificació 😀

 

VOLEU SABER SI TENIU ENTRE MANS UN PROJECTE LITERARI QUE ES PODRIA AFEGIR A LA LLISTA?

Espero que aquest petit article us hagi servit per conèixer una mica més el fascinant món de la gamificació. I ara la falca publicitària: si teniu un projecte literari i voleu donar-li una volta perquè la gent s’hi submergexi durant hores sense mirar el rellotge, envieu-me un correu electrònic a teresa.saborit@lallibretavermella.cat. Estudiarem el projecte plegats, mirarem com podríem extreure’n el màxim potencial per convertir-lo en una experiència inoblidable (sense cap compromís) i, si després de l’anàlisi voleu que continuem col·laborant, serà un plaer gamificar plegats. Ens llegim! 😉